perjantai 6. helmikuuta 2015

Aika juoksee, minä en

Lunta ja Narsisseja.

Täällä kiertää flunssapöpö, kolmatta viikkoa on jo kierroksella. Jospa kohta ollaan terveenä, kaikki yhtäaikaa. Varmaan liikaa toivottu.
 Lunta on tullut lisää ja säätiedot lupaa enemmän, mihinhän se mössö mahtuu? Onneksi meillä on kiltti naapuri, joka lainaa lumilinkoaan. Tuota jos meinaa lapioida, niin siinä tekee kuukauden reenin kerralla. Minähän en ole lumihommiin koskenut kuin kerran ja silloinkin sain sellaiset selkäsäryt, että ei kiitos.
 Lumimyrskyn takia mun kauan odotettu hammaslääkäri peruttiin ja tänään viimein pääsin kidutuspenkkiin tai niin mä luulin, edelliset kokemukset Kanadasta ja täällä hammashoidosta on olleet aika julmia, no on mulla pari karseeta kokemusta Suomen hammashoidosta, mut ei siitä enempää. Täällä siis hammaslääkärit on yksityisiä, niin kuin Kanadassakin ja tiedättehän te mitä bisnesmies/nainen tekee saadakseen asiakkaalta enemmän rahaa. No hammaslääkäri tuhoaa ensiksi sun hampaat ja sen jälkeen korjaa ne isolla rahalla. Kolme vuotta sitten kun ekan kerran kävin Kanadassa hammastohtorilla, sain kuulla kuinka huonosti olen hampaitani hoitanut, lisäksi hampaani pitäisi oikoa ja tarvitsen viisi paikkaa hampaisiin, lisäksi hammaskuopat piti täyttää. En alkanut oikomaan, koska olen ne kertaalleen omalla rahalla oikonut Suomessa asuessa, enkä uskonut että viisi hammasta olisi rikki. En siis antanut paikatakkaan, ilman mun lupaa täytti nuo hampaan purupinnat. Vuosi sitten täällä menin hammaslääkärille, joka osottautui bisnesmieheksi myös. Sain taas kuulla kuinka huonossa kunnossa hampaani ovat ja ikenet ihan kamalassa kunnossa ja reikiä rivi paikattavana. Hammasputsauksen jälkeen ikeneni vuoti verta kaksi päivää, mitä ei ikinä aikaisemmin ole tapahtunut. No en taas uskonut sitä tohtoria, koska mulla nyt ei ole mitään oireita ikenissä tai hampaissa, olisin mennyt kuitenkin yhteen hampaanpaikkaukseen, mutta lähdin keskenkaiken odotushuoneesta lätkimään ja ilmoitin luukulla etten tule enää takaisin. Hyvä niin, ois varmaan tuhonnut mun hampaan ja tehnyt uuden hienon tilalle ja olis lähettänyt laskun perässä, kuten miehelleni tekivät. Saatiin suosituksia nykyiseen hammaslääkäriin ja menin sinne pelko no siellä niin. Pelotti, että onko mun hampaat oikeasti kamalassa kunnossa ja saanko taas läjän vinkkejä miten kasvatan hammaslääkärin kukkaroa mm. hampaidenvalkaisu, oikominen, reikien paikkaus jne. Tämä klinikka yllätti mut täysin, siellähän oli oikeasti hammashoitoa tarjolla, eikä hammasbisnestä. Hoitaja teki kaikki erittäin nätisti, putsas hampaat niin ettei sattunut yhtään, eikä verta valunut pätkääkään. Otti rontgenet ja totes, että siellä on pari pientä reikää ja kun kerroin, että ne on olleet siellä yli kolmevuotta ja näkihän se edellisistä röntgenkuvista, ettei muutosta ole tapahtunut. Lääkäri meinas kurkata suuhun parin kuukauden päästä ja jos ne on edelleen samankokoiset, niin annetaan olla. Siistii, vihdoinkin löytyi hammaslääkäri, joka osaa hammashoidon.
 Kävin tänään parturissakin ja tulin siihen tulokseen, että mieheni saa tulevaisuudessa leikata mun tukan tai sitten opettelen itse leikkaamaan.

2 kommenttia:

  1. Juu, taalla saa olla tarkkana ton hampilaakarissa kaynnin kanssa. Saako udella etta onko hampilaakari mahdollisesti ulkomaalaista perua? Me loydettiin kanssa ensimmaisen jalkeen aivan mainio paikka. Kaikki kaydaan siella. Mulle sanoi reilu puoli vuotta sitten etta juu, sulla on tuolla pieni reika mutta katotaan miten tilanne etenee josko se vaikka kaantyis itsestaan. Maaliskuussa katsotaan tilanne uudestaan. Hyva etta loytyi kiva hampilaakari. Nyt pitais kaivaa sitten sulle kampaaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan aidolta jenkiltä vaikuttaa. Luulen vaan, että sillä on niin paljon asiakkaita ,ettei hänen tarvitse tehdä bisnestä toisten hampailla, vaan saa rahansa oikeasti hammashoidolla.
      Kyllä mä alan luovuttaa jo kampaajan etsimisen. Eilinen osasi leikata, mutta hermostui mulle koska en heti ollut tyytyväinen hänen jälkeen vaan kolme kertaa pyysin tekemään uudestaan. Sitä vähän pelotti tällainen äkäisen näköinen mamumamma. Jätin sille kuitenkin hyvän tipin, osasi se sen verran hyvin, mut ei siitä mun vakkari kampaajaa tule, jos niin pienestä hermostuu.

      Poista

Kiitos kommentista!