tiistai 13. tammikuuta 2015

Viidennellä kuulla raskaana

Joulukuvia ja juttua ruuasta.


Joulupuuro ja "glögi"

Meille tuli joulupukki.

Joulusiivo

Neidin ja nuken teehetki.

Joululeivonnaiset.

Perinteinen piparien koristelu, karkit meni parempiin suihin.
Siinä oli meidän 15 tunnin joulunvietto kuvat.

Oikeasti ajattelin kirjoittaa ruuasta. Minä olen näköjään sen tyyppinen ihminen jolle ruoka vaan ei yksinkertaisesti sovi. Allergialista on pitkä kuin valovuosi ja uusia herkkyyksiä ilmenee tuon tuostakin. Turhauttaa miettiä mitä sitä söis, kun ei halua huonoa oloa ja joutuu miettimään tosi tarkkaan syömiset. Nyt sitten jätin maidonkin pois ruokavaliosta, sillä vatsa näyttää siltä kun olisin viidellä kuulla raskaana ja olen jo niin monesti ollut, että en tarvitse sellaista pömppää enää. Epäilen maitoa syypääksi raskausvatsaan.
 Ennen söin kanamunaa joka aamu ja saatoimpa tehdä siitä lounastakin, elin kanamunalla kunnes allergiatestit osasi kertoa, että olen pahasti allerginen munalle ja tosiaan munan jätön jälkeen yksi oire hävisi, vielä sellainen epämiellytävä oire. En viitsi siitä oireesta hirveästi kirjoitella, menee muuten paskan kirjoittamiseksi. Oli melkoinen ongelma miettiä uutta aamupalaa, joka pitää yhtä hyvin nälän poissa. Join kahvia ihan liikaa ja söin liian vähän. Aina väsytti.
 Teininä elin suklaalla, se kun oli nopea tapa saada energiaa töiden ja koulun välillä. Btw. suklaa laihduttaa, kun jättää kaikki muut syömättä ja kävelee joka paikkaan. Ai niin söin mä teininä myös äitin tekemät kuivakakut, niistä aina viipale aamupalaksi ja kuppi teetä tai kahvia nassuun ja sillä pötki sinne suklaapatukkaan asti. Silloinki väsytti aina, mutta laitoin sen ihan oikeasti liian lyhyien yöunien piikkiin vaikka vika taisi olla myös ravinnossa.
 Syöminen ja nukkuminen on minusta ennen olleet ihan ajanhaaskausta. Elämässä kun pitää pinkoa pää kolmantena jalkana eteenpäin niin kuka siinä ehtii syödä tai nukkua. En minä ennen ehtinyt.
 Silloin kun lapset oli vauvoja ja valvotti. Väsymys oli valtaisaa ja väsymykseen söin suklaata ja muita herkkuja. Kaikki makea kävi kaupaksi, hetkellisestihän se piristikin. Kunto vaan laski ja väsymys sen myötä ja herkkujen syöminen kasvoi. Jännä juttu etten ollut edes lihava vaikka oikeasti elin pelkällä moskalla.  Kävin ravintoterapeutillakin josta sain apua lapsen iho-ongelmiin ja itsellenikin sain apua, mutta en vaan ymmärtänyt ravinnonpäälle ja en osannut ottaa kunnolla käyttöön niitä neuvoja. Minä kun kuulemma söin aivan liian vähän ja taidan syödä edelleen liian vähän.
 Kanadassa asuessa hometalossa sain melkein ruuasta kuin ruuasta oireita. Enkä mitään pieniä oireita vaan jopa sellaisia, että oli vaikea hengittää. Kanadasta kun muutettiin usaan, menin vihdoinkin lääkäriin, kun rintaa poltti ja epäilin jo vaikka mitä. Lääkäri teetti allergiatestin ja lista ei ollut mitään mukavaa luettavaa. Oli siinä moni mistä tiesinkin saavani oireita, mutta myös paljon muita. Lääkäri lohdutti, että niistä voi EHKÄ parantua, no eipä oo kahdessa vuodessa parannusta näkynyt, pahennusta sen sijaan. Homeisessa talossa saan makiat oireet monesta ruuasta ja tietysti siitä homeesta myös. Tiedän ettei kaikkien mielestä ole hometaloja olemassakaan, mutta pitäkööt he luulonsa. Niitä on liikaa ja ihmiset sairastuu niissä. Edellisessä talossakin oli jonkun sortin sisäilma ongelma ja sain esim. omenasta oireita. Tässä talossa olen jopa syönyt omenaa ilman oireita.
 Nyt mun ruokavaliosta on karsittu kasa ruokaa pois ja se vaikeuttaa jo muutenkin hankalaa suhtautumista ruokaan. Voisin oikeasti elää jollakin kaiken kattavalla smoothiella, mutta minun tehtävä on kasvattaa lapsia oikeanlaiseen ruuan suhtautumiseen, enkä halua että omat lapseni kokeilee suklaa-dieettiä tai muutakaan pullan mössötystä. Minun siis pitäisi keksiä ravitsevaa ruokaa itselleni, lapsille teen ihan normaalia kotiruokaa, mutta itse en voi yleensä niitä syödä. En siis istu pöydän ääreen nauttimaan ruuasta muiden kanssa, kun tuntuu ettei minulla ole mitään nautittavaa ruokaa. Syön vaan kun on pakko.
 Lisäksi minä olen maailman laiskin kokki, ruuan pitää valmistua nopsaa ja mitään haudutteluja en ehdi harrastamaan, minulla kun on kiire juosta pää kolmantena jalkana jonnekkin.
 Nyt sitten pitäisi oikeasti jo parantaa tuota ruokapuolta, mutta miten, siinäpä vasta pulma kun on näin järjetön kasa allergioita. Ajattelin ostaa Alku-valmennuksen tai siis yritin sitä ostaa jo, mutta mun luottokortti oli asiasta toista mieltä.
 Onko teistä kukaan kokeillut Alku- valmennusta, saako sieltä oikeasti avaimet terveelliseen ja hyvään ruokaan. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!