torstai 14. heinäkuuta 2016

Rasismia?



Paljon puhutaan siitä kuinka valkoiset on rasistisia tummia kohtaan ja erittäin vähän siitä, että niin ne tummat on rasistisia valkoisia kohtaan.
Olen kokenut monenlaista rasismia, uskonnollista, ulkonäöllistä jne. Sitä kokee jo Suomessa. Sinua voidaan syrjiä, jos olet erinäköinen, pukeudut eritavalla, uskot erilailla.
Kanadassa asuessa koin ihonväriin ja eurooppalaisuuteen liittyvää rasismia. Olin hivenen järkyttynyt, sillä olin luullut, että eurooppalaisia pidetään kunnon ihmisinä, mutta näin ei ole. Vuokra-asuntoja etsiessä meille sanottiin ihan suoraan, että olette euroopasta, teillä on paljon poikia, tuhoatte nämä asunnot jne. Siellä koki olevansa erilainen ja jopa syrjitty.
Tänne kun muutettiin, meitä neuvottiin hankkimaan asunto hyvältä koulualueelta ja tämähän tarkoittaa sitä, että niillä koulualueilla ei asu kuin valkoisia ja hyväosaisia intialaisia. Me kuitenkin vuokrattiin asunto huonolta alueelta ja taas oltiin erilaisia. Me tultiin kohtuullisesti toimeen, lapset ei lintsanneet koulusta, eikä mitään isoja ongelmia ollut. En osannut edes pelätä asua siellä, vaikka aina kun menin lenkille, niin torvea soitettiin, vislailtiin ja huudeltiin. Mua ei pelottanut se, lähinnä huvitti. Nykyisellä asuinalueella, joka on parempi, olen kerran saanut vilkutuksia vieraalta mieheltä lenkillä ollessa kahden vuoden aikana. Täällä jopa joskus pelottaa mennä lenkille, sillä lenkkipoluilla on nähty karhuja.
Olen aina kasvattanut lapsia siihen, ettei ulkonäöllä, etnisellä taustalla tai tulotasolla ole mitään merkitystä, voi olla kenen kaveri haluaa ja pitää tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuureihin. Meidän lapsilla onkin kavereita eri etnisistä ryhmistä ja pidän sitä rikkautena.
Olen siis ollut erittäin naivi sen suhteen, että valkoiset, tummat, rikkaat, köyhät jne. voisi elää keskenään kunnioittaen ja tukien toisia, mutta olen joutunut pettymään.
Olin taannoin kokouksessa missä edustin ainoana valkoista. Sain kyllä ymmärtää täysin sen, että ko. ryhmässä tuetaan etelästä tulleita ja valkoiset rikkaat menkööt muualle. Kokouksen vetäjä lietsosi tummille siitä, kuinka köyhiä tummat on ja kuinka syrjittyjä ne on, totuus kuitenkin on se, että siellä kokouksessa istui työssäkäyviä ihmisiä, ei mitään todelllisia köyhiä. Olin taas erilainen, jopa syrjitty. Olin todella pettynyt kokouksen jälkeen, sillä ko. ryhmässä on aina ennen tsempattu kaikkia tasapuolisesti, kunnes ryhmänvetäjä vaihtui.
Niin kauan kun löytyy tuollaisia lietsoaja ihmisiä, niin kauan asiat pysyy samana tai pahenee.
Tulee selkeämpiä kahtiaanjakoja. Lisäksi ko. ihmiset ei viitsi edes yrittää muuttaa mitään, koska heitähän syrjitään ja hehän ovat köyhiä.
Eniten tässä harmittaa se, että tuossa kokouksessa käsiteltiin lapsiin liittyviä asioita ja joudun nyt kahdesti miettimään voinko enää laittaa lapsiani kyseiseen toimintaan mukaan, sillä heitä katsotaan rikkaan valkoisen pentuina ja tulevat varmasti kokemaan sen. Joudun siis sanomaan lapsilleni, että maailmassa on sellaiset säännöt, ettei köyhät ja rikkaat voi olla kavereita, tummat ja vaaleat ei voi olla kavereita jne. Raakaa tämä elämä, olisin niin mielelläni säilyttänyt naiviuteni.

Taidankin lähteä etsimään rikkaille, valkoisille ja hyvännäköisille suunnattua ryhmää ;) .

2 kommenttia:

  1. Valitettavasti voin sanoa, että olen nähnyt ja kokenut paljon tätä samaa täällä Kaliforniassa. Asutaan Piilaaksossa ja tuloerot ovat täällä todella suuret. Kansallisuuksia ja kulttuureja on täällä satoja. En ollut ennen edes tiennyt, että tällaistakin rasismia on olemassa. Kirjoitit hyvin kuvaillessasi millä eri tavoin se ilmenee.

    Joskus mietin, että ehkä perheemme olisi kuitenkin parempi asua Suomessa. Mutta nyt kun en enää asu siellä vaan käyn vain lomilla satunnaisesti, näen sielläkin paljon rasismia. Olen miettinyt miksi en ennen sitä siellä huomannut? Onko omat näkökulmani tai sietokyky vain muuttunut? Ehkä olen tullut herkemmäksi huomaamaan asioita vai olinko ennen itsekin samanlainen. Amerikassa on hyvä olla jos kaikki on hyvin ja tulee toimeen, köyhän on vaikea ponnistaa takaisin ylös. Suomessa taas sitten ei saa tulla liian hyvin toimeen, ettei muut katkeroidu. Kummallista tämä elämä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämä on kummallista, varsinkin kun haluaisi olla naivi ja uskoa pelkästään hyvää.

      Poista

Kiitos kommentista!